×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، اشرف محمدی  ظهر امروز در نشست  خبری که در خصوص ویروس سرخک برگزار شد، با اشاره به اینکه در خصوص موارد بیماری که در حال حاضر در کشور گزارش شده است، گفت: علی رقم اینکه پوشش های بسیار گسترده ایی در سطح جهان و در ایران جهت ریشه کنی حذف بیماری سرخک صورت گرفته تا سال ۲۰۱۸ حدود ۷۳ درصد از مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه از سال  ۲۰۱۸ تا کنون  هنوز شاهد مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به بیماری سرخک در جهان هستیم که در حدود ۱۴۰ هزار مرگ و میر در جهان از بیماری سرخک  گزارش شده که عمده مرگ میر از کشورهایی است که از لحاظ  بهداشتی و اقتصادی در سطح پایین جهان قرار دارند.

محمدی با اشاره به اینکه ایران از سال ۱۳۶۰ تولید این واکسن را آغاز کرد سالانه ۱۰ هزار نفر را واکسینه کرده است، گفت:در بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تنها مورد ابتلا به این بیماری فقط ۳۵ مورد در کشور گزارش شد که این بیماری تا حدودی از کشور حذف شد.

وی ادامه داد: متاسفانه پیامد بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی و سیاسی همسایگان مجاور و واکسن هراسی آنها دلیل شیوع ۲ هزار ۵۰۰ نفر ابتلا به بیماری سرخک در این کشورها گزارش شده است.

محمدی با بیان اینکه با توجه به مرزهای باز در کشورهای همسایه و  ورود اتباع بیگانه این بیماری را به  کشور وارد کرده اند، افزود: فعلا هیچ گونه نگرانی در خصوص شیوع این ویروس در کشور وجود ندارد و مواردی هم که مشاهده شده، اغلب مهاجران کشورهای اطراف بوده است.

وی تاکید کرد: : مادرانی که نوزادان زیر ۲ سال دارند و واکسن خود را به هر دلیلی دریافت نکرده اند در این بیماری برای این نوزادان ضروری است چراکه اگر یک کودک مبتلا شود به سایر کودکان هم سرایت خواهد کرد البته با توجه به اینکه آنتی بادی ویروس سرخک در بدن حدود ۹۵ درصد از جمعیت ایران وجود دارد، جای نگرانی در خصوص ایجاد پاندمی این ویروس در کشور نیست.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی موسسه رازی در پاسخ به سوال خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه اگر کسی در گذشته به سرخک مبتلا شده و یا در زمان موعد واکسن این ویروس را تزریق کرده باشد، مجددا بیمار می‌شود و یا می تواند از عوارض کووید ۱۹ باشد، گفت: اگر نوزادی این واکسن را دریافت کرده یا گرفته باشد مجدد مبتلا به این بیماری نمی شود چراکه آنتی بادی این ویروس در بدن فرد ایجاد می‌شود، مگر اینکه فرد دچار خلل و مشکل جدی در سیستم ایمنی بدن باشد.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن MMR ( سرخک، سرخجه و اوریون) تا ۹۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند و کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند نباید به هیچ وجه نگران باشند،گفت: افراد میانسال اگر در کودکی این واکسن را دریافت نکرده باشند شانس اینکه به این بیماری مبتلا شوند وجود دارد باید به یک پزشک عفونی مراجعه کرده و سطح آنتی بادی آنها اندازه گیری و درمان شوند.

محمدی در خصوص عوارض کووید ۱۹ گفت: در مبتلایان به کووید ۱۹ حساسیت های پوستی در زمان بیماری و حتی بعد از بیماری دیده شده است که خیلی از افراد ان را با سرخک اشتباه می گریند که باید در آزمایشگاه مورد تائید قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});