×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» شامگاه پنجشنبه در سفر استانی خود به البرز در نشستی که با حضور خبرنگاران در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص سیل مهاجرت به البرز و تبعات منفی آن همچون حاشیه نشینی، افزود: البرز مقام اول را در مهاجرپذیری دارد و مشکلی است که در این استان وجود دارد و از اول انقلاب که خودم در این منطقه ماموریت داشتم شاهد این پدیده بودم.

وی  در ادامه افزود: اگر این مساله ریشه یابی شود در عدم جاذبه لازم برای کشاورزان در روستاها است که برای ادامه کار در روستا یا در شهری که هستند نمی مانند.

رئیسی یکی از اقدامات برای جلوگیری از پدیده مهاجرپذیری در دولت را فعال کردن اقتصاد روستاها دانست و گفت: تقریبا در تمام روستاها نعمت برق، آب، جاده، خانه بهداشت و تقریبا بیشتر روستاها نعمت گاز و خیلی از ضرورت های زندگی وجود دارد ولی سوال این است که چرا روستایی در روستا نمی ماند و به حاشیه شهرها می آید.

رئیس جمهور بیان داشت: علت اصلی این موضوع فعال نبودن اقتصاد روستاها است که کشاورزی برای کشاورز در روستا صرف نمی کند و به حاشیه شهرها می آید.

وی ادامه داد: باید کارخانه بزرگ تولیدی به نام روستا راه اندازی کنیم که هر بخش آن به نفع روستا باشد و تسهیلات لازم را به روستاها بدهیم و محصول آن کارخانه را دولت برای خریدای تضمین کند تا محصول بر روی دست کشاورز نماند.

رئیسی اظهار داشت: به عنوان مثال نخستین موضوع حمایت از کشاورزان در سال جاری موضوع افزایش قیمت خرید گندم بود که تشویق نیز بر روی آن گذاشته شد تا بر روی دستش نماند ضمن اینکه به دست دلال نیافتد و بهتر است از محصولش سود ببرد و ماهم از محصولش برای پیشبرد کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور گفت: بایستی اقتصاد روستاها را فعال کنیم که این موضوع ریشه مهاجرت ها را خشک می کند.

وی افزود: باید فکر کنیم چه کنیم که مشکل حاشیه نشین ها هم حل شود در حالی که زندگیشان نیز مشکل است که باید تلاش کرد مساله مهاجرت حل شود و اگر جاذبه ماندن روستاییان در روستاها را بالا ببریم انگیزه مهاجرت کم می شود.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص استقرار برخی از صنایع و واحدهای تولیدی در البرز و ثبت آن ها در تهران و پرداخت مالیات آن ها در تهران، گفت: باید در جریان مسایل و مشکلات استان ها قرار بگیریم برای همین سفرها را در ماه مبارک رمضان قطع نکردیم.

وی افزود: استان البرز استان صنعتی و کشاورزی و گردشگری است و مهاجر پذیری خیلی بالایی دارد ولی توسعه یافتگی آن به میزان مهاجرپذیری به خصوص در حوزه زیرساخت ها نبوده است که به طور مثال سرانه تخت بیمارستانی، آموزشی و ورزشی به میزان جمعیت موجود نبوده است.

رئیسی با بیان اینکه در این موضوعات یک نیاز جدی در استان البرز وجود دارد، اظهار داشت: از جمله تصمیماتی که در این سفر گرفته شده و مصوبات سفر است توسعه حوزه آموزش است و ساخت تعداد زیادی مدرسه است که قرار شد با سرعت کار مدرسه سازی در استان با کمک خیرین آغاز شود و دولت نیز اعتبار لازم را بگذارد.
رئیسی یکی دیگر از موضوعات را مساله بیمارستان و تخت بیمارستانی عنوان کرد و گفت: این موضوع نیز از کمبودهای جدی استان است که در منطقه ای حدود ۱۰ سال است که بیمارستانی قرار است ساخته شود که در این مدت فقط ۲۰ درصد کار انجام شده و حداقل ۵ سال است که کار تعطیل شده و باید سریع کار ساخت آن آغاز شود و اعتبارات آن تصویب شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شهرستان کرج هم همین کمبود وجود دارد که وزیر بهداشت بررسی کردند، افزود: یکی دیگر از مصوبات سفر علاوه بر زیرساخت های آموزشی تکمیل و احداث مراکز بیمارستانی است که به سرعت انجام شود.

وی به بازدید از متروی شهری کرج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع ساخت متروی کرج نیز طبق گزارش پیمانکار ۱۵ سال است که معطل مانده که از نیازهای جدی استان است زیرا جابجا کردن مسافر در این استان ضرورت جدی دارد که خطوطش باید مرتبط با خطوط تهران شودکه باید مشکلات آن رفع شود و جزو مصوبات سفر است.

رئیسی گفت: تمام اعتبارات این پروژه را قرار نیست دولت تامین کند و بخشی دیگر را باید بررسی شود ازچه راهی می توان تامین کرد که یکی از راهکارهای آن ایجاد واحدهای تجاری در مسیر حرکت مترو است.

رئیسی به کمبود در حوزه درمان نیز اشاره کرد و افزود: در جایی که حدود ۶۰ درصد نیاز دارویی کشور در البرز تامین می شود، مردم این استان نباید در صف درمان بمانند.

وی اظهار داشت: از دیگر نکات مهم در این استان استقرار سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و شهرک صنعتی در این استان علاوه بر مراکز تحقیقاتی است که باید از آن ها اشتغال ایجاد شود که در آنچه که رهبری فرمودند بحث تولید، دانش بنیان ها و اشتغال آفرینی است که با پیوند موسسات تحقیقاتی با صنایع این اتفاق می افتد.

رئیس جمهور گفت: با این اتفاق هم تولید دانش بنیان می شود و هم تولید علم پایه و فناور پایه می شود که همان موضوع مورد تاکید رهبری است که ظرفیت اینکار در استان است و فقط از ویژگی های این استان است که پیوند بین دانایی و توانایی است که اشتغال آفرین بوده و رونق تولید دارد و آنچیزی که در اقتصاد مقاومتی باید اتفاق بیافتد ایجاد خواهد شد.

وی افزود: اگر همه صنایع دانش بنیان نشوند و کار فناورانه نشود آن میزانی که رهبری فرمودند دو برابر شود اتفاق نمی افتد که در البرز باید این اتفاق حتما اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در سفر امروز ارتقای سه شهر از شهرهای استان به شهرستان است که جمعیت آن شاخص شهرستان شدن را دارد که قرار شد در تقسیمات کشوری جزو اولویت ها قرار گیرد و در دولت مطرح شود.

رئیس دولت سیزدهم گفت: مساله شرکت هایی که در استان وجود دارد ولی به دلیل ثبت در تهران مالیاتشان آنجا پرداخت می شود که این موضوع را وزیر صمت پیگیری کنند و در استان هایی که توسعه یافتگی از ضرورت هایش است این ثبت پیگیری شود تا این نکته اتفاق بیافتد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ثبت برخی از شرکت هایی که در تهران انجام می شود شرکت های ملی هستند، اضافه کرد: برخی از شرکت ها و واحدهای صنعتی ثبت شان به نوعی شود که استانی که آن صنعت در آنجا واقع شده از آن صنعت برای توسعه یافتگی اتفاق بیافتد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});