×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زهره رزمی آذر

طنز _ تارانیوز، در حال حاضر گستردگی فضای مجازی در جهان به قدری زیاد است که مکان و زمان نمی شناسد، بطوریکه اگر یک روز اینترنت نباشد مردم سرگردان و آواره در خانه به دور خود می چرخند، مثل این می ماند که بچه ی شیطان و بازیکوش خانه، چند روزی به خانه خاله عزیمت کرده است!

وقتی علم و تکنولوژی، پیشرفت می کند همانطور که مفید است مشکلاتی را هم برای خانواده ها،علی الخصوص برای دولتمردان و مسئولین داخلی و خارجی به وجود می آورد!

از اینرو دولتی ها دغدغه و فکر و ذکرشان این است تا چاره ای برای مهار این تکنولوژی افسار گسیخته کنند.

در وطن عزیزمان نیز همچون کشورهای دیگر از آنجایی که فضای مجازی معایبی دارد، مزیت هایی هم دارد!

حالا بگذریم که اینترنت و شبکه های مجازی در زمینهٔ فعالیت‌های اقتصادی مهم و انجام کلیهٔ معاملات تجاری در سطح بین‌المللی ابزار بسیار مهمی شناخته شده است.

اما یکی از نگران‌ کننده‌ترین جنبهٔ فضای مجازی، انتشار سریع اطلاعات خصوصی است.

وای که این بخش چه معضلی شده است.

مثلا در یک لحظه، میبیند یک بخشی از اطلاعات آقایانی که اندکی پول از این جیب به آن جیب جابجا  کرده اند، اخبارش با سرعت نور در شبکه های مجازی منتشر می شود، حالا «خر بیار و باقالی بار کن»

یا اینکه یک آقازاده ای شیطنتی کرده و با «عزیز دل برادری» هم صحبت شده است غافل از اینکه برخی از افراد فضول دوربین به دست در اطراف کمین کرده اند و دکمه را می زنند و در عرض چند ثانیه حیثیت طرف را به باد فنا می دهند.

و یا مسئولی که اندکی اختلاس چند میلیاردی کرده بود، عازم سرزمین های جزایر قناری می شود در واقع همان مسئولی که از نماز شب خود غافل نمی ماند و همیشه پشتیبان و فدایی ملت بود.

یا نماینده ایی که قانون را زیر پا می گذارد اما سیلی بر گوش سرباز می زند و این همان نماینده عزیز مردمی است که موافق طرح صیانت از فضای مجازی می شود و سینه چاک می کند تا طرح به تصویب برسد.

خوب می بینید که این معایب شبکه ها مجازی اصلا خوب نیست!

از این اتفاقات که به وفور در کشور زیاد است و معضلی برای مسئولین عزیز  و افراد خاص جامعه شده است.

چراکه بر ملا کردن زندگی خصوصی مردم علی الخصوص مسئولین کشور، زیاد خوشایند نیست و بی اعتمادی به وجود می آورد.

هر چند من کارشناس نیستم ولی فقط  به عنوان یک نویسنده، خوب ها و بدها را بیان می کنم.

بد نیست کمی هم از تصمیمات نمایندگان زحمت کشمان در خصوص طرح های پیشنهادی فضای مجازی از معضلات شبکه های مجازی صحبت کنیم.

 

چاره کار چیست؟

چند وقت پیش نمایندگان مجلس بفکر افتادند که باید شاخ این غول تکنولوژی را بشکنند و طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که بیشتر به عنوان طرح محدود یا مسدود کننده و فیلترینگ فضای مجازی، در مجلس را مطرح کنند.

حالا ببینیم با اعلام این طرح کشور چگونه بهم ریخت!

واکنش‌های مختلفی ایجاد شد، حالا برخی نمایندگان که موافق این طرح بودن عقیده داشتند که فضای کسب و کار داخلی را ساماندهی کنند و از پلتفرم‌های “وطنی” حمایت و مدیریت و مرزبانی این فضا از حوزه اختیار “بیگانگان” خارج کنند، یعنی با این طرح «دست بیگانان از کشور قطع  شود».

حالا از آن طرف مخالفان هم تاکید داشتند که با اجرای این طرح نه تنها مشکلات جدی برای کسب‌ و کارهای داخلی ایجاد میشود بلکه عامل مهاجرت نیروهای متخصص هم خواهد شد.

خلاصه واکنش هایی برای اجرای این طرح از سوی برخی از نمایندگان مجلس، مردم،سلبریتی ها، متخصصین فضای سایبری، استادان دانشگاه ها و خبرنگاران ایجاد شد و شروع به اجرای کمپین نه به طرح صیانت از فضای مجازی، راه انداختند.

در طرح صیانت از فضای مجازی که کارشناسان مجلسی به آن بایستی توجه می کردند، این بود که در صورت تصویب و در نهایت محدودسازی فضای مجازی و اینترنت، کسب و کارهای اینترنتی در اینستاگرام، تلگرام و واتساپ از بین می رفت و جرم‌انگاری استفاده از فیلتر‌شکن زیاد می شد.

حال ما هم این واقعیت را باید بپذیریم که آلودگی‌های موجود در فضای مجازی افسارگسیخته شده و افرادی که به‌عنوان مصرف‌کننده در این فضا مشغول هستند، آسیب ها ی نو ظهور و تجربه خواهند کرد، بنابرین سالم‌سازی فضای مجازی باید صورت بگیرد که این نقش عظیم را حاکمیت جامعه بایستی بر عهده بگیرد این در حالی است که در تمامی دنیا مدیریت فضای مجازی حاکم شده و هیچ کشوری نسبت به مدیریت فضای مجازی سرزمین خود، بی تفاوت نیست.

مثلا همین کشور آمریکا که شیطان بزرگ! اینترنت دوگانه را در اختیار شهروندان خود قرار داده است تا کاربران با سنین مختلف به محتوای یکسانی دسترسی نداشته باشند، خوب ما هم از حکایت ضرب المثل ادب از که آموختی از بی ادبان استفاده کنیم و تقاضا داریم مسئولین عزیز که محتوای متفاوتی بنا به سنین مختلف در کشور ایجاد کنن.

در نهایت امیدوار هستیم این غول بی شاخ و دم «شبکه های مجازی» درست مدیریت  شود چون هم نبودش، هم حضورش به ضرره جامعه است.

 این شعر و هم تقدیم می کنم به خوانندگان عزیز

زندگی شده خاله بازی…

گیر افتادیم تو دنیای مجازی…

دنیا چه عجیب غریب شده…

دیگه کسی کتاب نمیخونه…

همه تو فضای مجازی ان، کی به کیه؟

کوچیک و بزرگ سر تو گریبون شدن.

زندگی شده مجازی و غیر واقعی…

بچه ی خردسال بجای پستونک با گوشی ارومه…

مامان خونه، یک دست به گوشی یک دست غذا هم میزنه..

غافل از اینکه غذا سوخت، فریاد مرد خونه بلند شد «خانوووم سووووخت»

زندگیا شده مجازی هیچی نیست حقیقی..

نویسنده طنز: زهره رزمی آذر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});