×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، صبح امروز شنبه وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی حوزه‌ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج که شامل «پارک رود»، «پارک محیط‌بان» و «پارک محله‌ای سراج» از سوی اصحاب رسانه رصد و شاهد اقدامات صورت گرفته بخش عمرانی از سوی مدیریت شهری بودند.

*** پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی پارک رود

در بازدید از پروژه نخست «پارک رود»، معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در حاشیه رودخانه کرج ساخت وسازهای غیرمجازی صورت گرفته  و با هماهنگی دستگاه قضا تخریب و آزادسازی شد، گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته، آزاد سازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

حمیدرضا محمدعلیپور ضمن اشاره به اجرای این پروژه سازمان سیما، توسط مشاور برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب، گفت: باید جهت جلوگیری از وقوع سیلاب سازه های مناسبی طراحی شود تا از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری شود.

وی در ادامه افزود:  در پروژه آزادسازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی مقرر شد تا ۱۰ متر از هر طرف رودخانه ساحل‌سازی و برای استفاده عموم شهروندان آماده شود.

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان اینکه عملیات آزادسازی بستر رودخانه کرج از بهمن سال گذشته آغاز شده است، افزود: در تلاش هستیم مسیری به طول ۱.۵ کیلومتر از هر طرف رودخانه برای استفاده شهروندان مهیا شود.

علیپور در ادامه افزود: همچنین ایجاد مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی و تجاری در کنار برخی المان‌های باهویت، بخشی از اقدامات شهرداری در این پروژه خواهد بود که فاز اول این پروژه (یک کیلومتر) تا پایان تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی پارک رود، گفت: برای این پروژه هفت میلیارد تومان است اعتبار در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز قابل افزایش است.

علیپورخاطرنشان کرد: : با توجه به طول و مشخصات رودخانه کرج، اجرای چنین پروژه‌ای در کل کشور منحصر به فرد است.

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج  در پایان با اشاره به اینکه شهرداری در بستر رودخانه هیچ دخل و تصرفی ندارد و پیاده روسازی در این محوطه با استفاده از مصالح طبیعی انجام می شود، گفت: فرایند نگهداری از درختان کهنسال این محدوده هم با تعیین حریم‌های استاندارد و استفاده از سیستم آبیاری مدرن انجام می‌شود.

 

***پارک محیط‌بان با تنوع جانوری

در بازدید از دومین پروژه مدیریت شهری« پارک محیط‌بان» حسن روستایی، رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در خصوص مساحت این پارک گفت: مساحت این پارک را ۲۴ هکتار است که ۱۷ هکتار از این پارک در فاز اول به عنوان اولین پارک سافاری آماده بهره‌برداری است.

روستایی ضمن اشاره به افزایش تنوع جانوران در پارک محیط‌بان گفت: حدود هفت هکتار برای اسکان جانوران در قالب سوئیت‌های ۶۰ و ۷۰ متری نیز در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه این پارک پتانسیل جذب توریست را خواهد داشت، افزود: ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این پارک در نظر گرفته شده که در صورت نیاز افزایش اعتبار هم خواهیم داشت.

رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به در نظر گرفتن کاربری‌های متعددی برای پارک محیط‌بان، گفت: امکاناتی همچون قرنطینه حیوانات، سکوهای بازدید و کافه رستوران از جمله امکانات این پارک خواهد بود.

روستایی با تاکید بر اینکه بیشتر فعالیت‌های مربوط به پروژه پارک محیط‌بان در دو سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: امکانات رفاهی این پروژه نیز آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: پارک محیط‌بان دارای پنج سکوی بازدید از حیوانات، پل معلق و گونه‌های متعددی از حیوانات است؛ همچنین در صدد هستیم حیوانات موجود در پارک چمران را به این پارک منتقل کنیم.

روستایی در پایان گفت: مبلغ ورودی استفاده از پارک محیط‌بان برای هر نفر پنج هزار تومان خواهد بود.

*** انتقال خرس و شیر پارک چمران به پارک محیط بان

در ادامه شیردل نوری، مدیر بوستان محیط بان کرج، با اشاره به رسالت اصلی این پارک بازگشت حیوانات به محیط زیست است، گفت: در این محیط حیواناتی که به دلایلی آسیب دیده و از طبیعت جدا شده اند پس از درمان و با تشخیص سازمان محیط زیست به طبیعت باز گردانده می شوند.

نوری با اشاره به اینکه  بخش فضاسازی برای نگه داری خرس و شیر در این پارک طراحی و بودجه آن مصوب شده است،افزود:تا قبل از فصل سرما خرس و شیرهایی که در پارک چمران هستند به این مکان منتقل می شوند.

وی در خصوص گونه های مختلف حیوانات گفت: گونه های لاما، آلپاکا شترهای کمیاب آفریقای جنوبی، کل و بز، قوچ و بز، دو نژاد گوزن قرمز و زرد ایرانی، شترمرغ، گاومیش، پرنده های شکاری مانند سار، گپه، عقاب و گراز در این مجموعه نگه داری می شود.

وی ادامه داد:  از نظر رسیدگی و تغذیه حیوانات، شهرداری کرج تمام توان خود را در حفظ و نگه داری این حیوانات به کار می گیرد.

مدیر بوستان محیط بان با اشاره به اینکه در طول ۵ ساله نگاه مدیریت شهری به این مجموعه مثبت بوده است،  گفت: براین اساس شهردار کرج در ساخت زیستگاه ها، تهیه وسیله حمل و نقل مناسبت تر برای بازدید شهروندان از این مجموعه پارک محیط بان و تهیه امکانات مناسب جانبی همکاری لازم را دارند.

مدیر بوستان محیط بان کرج متذکر شد: علاقه مندان برای بازدید از این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب با حضور در این مکان از محیط این پارک استفاده خواهند کرد.

*** احداث پارک محله ایی سراج به زودی

در سومین بازدید از پارک محله ایی سراج واقع در منطقه دو کرج رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، گفت:پارک محله‌ای سراج با مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در این منطقه در حال ساخت است که دارای زمین بازی کودکان و فضای سبز است که به‌عنوان پاتوق محله و پارک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: توزیع سرانه احداث پارک‌ها در مناطق ده‌گانه شهرداری کرج به تناسب اراضی هر منطقه خواهد بود.

روستایی تاکید کرد: مناطق کم برخوردار از اولویت بیشتری در جهت ساخت پارک برخوردار هستند و به همین جهت در منطقه دو شهرداری حدود پنج پارک در حال احداث است.

وی در پایان گفت: با تعریف و تهیه طرح پارک‌ها و سایر پروژه‌های دیگر در شهرداری و با در نظر گرفتن طرح تفصیلی عملیات اجرایی، احداث تعداد بیشتری از پارک‌های محله‌ای در مناطق خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});