×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، مهدی کلبی خانی مدیر عامل شرکت مهندسی فناوران رستاپاد صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه ساخت تجهیزات صنایع معدنی و فولادی در ماهدشت البرز اظهار کرد: به عنوان تنها تکنولوژیست تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در کشور فعالیت می‌کنیم و این شرکت در زمینه تولید آهن اسفنجی در کشور و به عنوان نماینده انحصاری شرکت otsk چین در ایران فعالیت می‌کند.

وی افزود: تاکنون این محصول را با ظرفیت های مختلف در کشور تولید می‌کردیم و در جدیدترین پروژه با روش کوره تونلی وبا ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در سال و با چهار کوره در حال احداث است.

مدیر عامل شرکت مهندسی فناوران رستاپاد با اشاره به اینکه این کار از سال ۹۶ در ایران در حال اجرا و بهره برداری است، گفت: همچنین از روش‌های کوره های دوار نیز در ظرفیت های مختلف استفاده می‌شود. هر خط این کوره با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال به تولید آهن اسفنجی می پردازد.

وی در توضیح آهن اسفنجی گفت: آهن اسفنجی با استفاده از مواد اولیه در مجاورت گازهای احیا کننده ایجاد می شود که به عنوان مواد اولیه در زنجیره صنعت فولاد قابل استفاده است. در این روش محصول بسیار با کیفیتی ایجاد می‌شود.

کلبی خانی با اشاره به کمبود قراضه آهن به عنوان مواد اولیه صنعت فولاد درایران و دیگر کشورها گفت: این محصول می تواند جایگزین قراضه آهن باشد. اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که موفق به تأمین مواد اولیه نشده اند در حال تعطیلی هستند و اینکار می‌تواند برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و اشتغال‌آفرینی سودمند باشد.

وی به  راه اندازی ۴ کوره حدود ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار اشاره کرد و گفت: این تعداد می‌تواند به تولید این محصول استراتژیک و اشتغالزایی هر چه بیشتر کمک کند.

کلبی خانی در ادامه به  مزایای بومی سازی این صنعت در ایران اشاره کرد و گفت: پیش از این شرکت چینی تمام تجهیزات این صنعت را وارد می کرد و بومی سازی نشده بود اما در پروژه آخر ۹۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از مهندسی معکوس بومی سازی کردیم که در حال نصب و راه اندازی است.

وی در ادامه افزود: با اینکار از خروج ارز حاصل از واردات تجهیزات جلوگیری شده و به اشتغال و همچنین صادرات محصول آهن اسفنجی منتهی می‌شود. کشورهایی مانند ترکیه صد درصد وارد کننده قراضه آهن است و با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است بنابراین تولید این محصول و صادر کردن تکنولوژی این محصول به ترکیه می‌تواند به ارزآوری منتهی شود.

کلبی خانی خاطرنشان کرد: در خصوص استفاده از مواد بازیافتی صنعت فولاد در تولید این محصول، مواد دور ریز شرکت‌های صنعتی مانند پوسته‌های اکسیدی، لجن های احیا و… می‌تواند به چرخه به صنعت فولاد برگردد.

مدیر عامل شرکت مهندسی فناوران رستاپاد در پایان گفت: موضوع دیگر در کوره‌های تونلی این است که در این روش یک سوم دیگر روش‌های تولید آهن اسفنجی، آب مصرف می‌شود و با توجه به خشک بودن کشور می تواند صرفه‌جویی خوبی در این زمینه باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.