×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
البرز عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است
تارا نیوز

به گزارش تارا نیوز، غلامرضا توکلی با بیان اینکه این نمونه  بیماری در بعضی از کشورهای همسایه دیده شده است ، افزود:‌ به همین منظور نشست های ستاد آنفلوانزا با اتحادیه های مرغ های تخمگذار و گوشتی استان در حال برگزاری است که یکی از تصمیمات در این نشست ها، حذف گله های مرغ  تخم گذار مسن است.

وی گفت: بر همین اساس مقرر شد تا صاحبان مرغداری های تخمگذار  بالای ۸۰ هفته از همین اکنون به فکر باشند تا گله ها که به ۹۰ هفتگی رسیدند آن ها را به کشتارگاه ها ببرند تا کشتار شوند زیرا امکان ابتلا و سرایت در گله های طیور مسن بسیار بالااست.

توکلی افزود: همچنین برنامه ریزی لازم برای واکسیناسیون طیور در تمام واحدهای مرغداری در حال انجام است ضمن اینکه ضدعفونی این واحدها نیز انجام می شود.

وی بیان داشت: سال گذشته ۳۷۵ میلیون تومان برای تهیه مواد ضدعفونی اختصاص یافت و امسال هم از ستاد بحران خواسته ایم تا کمک های لازم را داشته باشند.

تلفات غیرعادی طیور اطلاع رسانی شود

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از تمام مردم خواست تا در صورتیکه تلفات غیرعادی در طیور بومی و یا واحدهای صنعتی دیدند فوری به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند.

وی در ادامه با جایگاه دامپزشکی در جامعه اشاره کرد و گفت: دامپزشکی جایگاه ویژه ای دارد که متاسفانه از دید آحاد مردم پنهان است.

وی افزود: به طوریکه ردپای دامپزشکی در تمام وعده های غذایی به صورت ویژه دیده می شود که آن را می توان از شیر، تخم مرغ و عسل صبحانه تا مرغ و ماهی سر سفره ناهار و شام دید.

توکلی با اشاره به نقش دامپزشکی در خصوص کنترل و پیشگیری از بیماری های دامی به خصوص بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان)، اظهار داشت: اگر از یک بیماری غافل شویم می تواند تلفات زیادی را در دام ها، طیور و حتی جامعه انسانی شاهد باشیم.

وی از جمله بیماری های زئونوز را آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب مالت، هاری، شاربن، آبله و… عنوان کرد.

وی به شیوع بیماری کرونا و پاندمی شدن آن اشاره کرد و گفت: حتی مقام معظم رهبری از گروه پزشکی به خاطر زحماتشان قدردانی کرده اند و باید گفت این جایگاه نیز در خصوص بیماری های دامی نیز وجود دارد که با پروتکل های بسیار پیشرفته و پیچیده مهار می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به یکی از دوره های شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان اشاره کرد و افزود: این بیماری در سال ۱۹۱۸ میلادی منجر به تلفات ۵۰ میلیون نفری انسان ها شد در حالیکه کرونا تا کنون حدود یک میلیون نفر فوتی در جهان داشته است.

وی اضافه کرد: شیوع این بیماری در سال ۱۳۹۶ در کشور نیز تلفات زیادی در طیور داشت که با زحمات و درایت دامپزشکان مهار شد ولی این بیماری در استان البرز با ۷۲ کانون بیماری منجر به معدوم سازی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار شد.

فراورده های خام دامی با مهر دامپزشکی خریداری شود

توکلی در ادامه از تمام مردم خواست که به طور حتم هر گونه فراورده و تولیدات خام دامی را با مهر و لیبل دامپزشکی خریداری کنند زیرا اگر ممهور به مهر دامپزشکی نباشد نشان از کشتار غیرمجاز آن و امکان ابتلای آن به بیماری دارد.

وی همچنین از مردم خواست تا در صورتیکه با اینگونه محصولات روبرو شدند حتما موضوع را به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند.

منبع خبر : ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.