×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش قیمت نهاده های مرغی و کاهش عرضه، دلیل گرانی تخم مرغ
زهره رزمی آذر

به گزارش خبرنگار تارا نیوز، مجتبی تقی زاده صبح دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در محل اتحادیه مرغ تخم گذار استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه سال ۱۹۹۶ میلادی دومین جمعه ماه اکتبر به عنوان روز جهانی تخم مرغ در جهان نامگذاری شده است، گفت: به لحاظ ارزش غذایی بالایی که این ماده غذایی دارد از اینرو از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی افزود: به لحاظ جایگاه استان البرز در تولید این محصول همه ساله این موضوع در غالب مشخصی اطلاع رسانی شده است چراکه البرز با بیش از ۱۱۰ واحد مرغداری تخم گذار با ظرفیت  بالغ بر ۸.۵  قطعه در هر دوره پرورشی پنجمین ظرفیت  تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

تقی زاده با اشاره به اینکه حدود ۹.۵ درصد تخم مرغ تولید کشور در استان البرز است، افزود: در حالی که مساحت استان البرز ۳ دهم کشور را تشکیل می دهد ولی تولید تخم مرغ در این استان ۳۰ برابر میانگین کشور است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تولید تخم مرغ در البرز ۹۲ هزار تن بوده که بیش از ۲.۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

 

تقی زاده  به تولیدات سال جاری اشاره کرد و گفت: تولیدات این محصول براساس برش استانی در البرز تدوین شده است  تا به به تولیدات ۹۴ تن برسیم.

وی اضافه کرد: ایندکس تخم مرغ ماده پروتئینی است که ارزش غذای آن را مشخص می کند و بالا بودن ارزش غذایی این ماده باعث شده به عنوان یک ایندکس در دنیا به آن پرداخته شود چراکه این ماده غذایی نه به لحاظ پروتئینی بلکه به عنوان سایر مواد غذایی با ارزش فراوانترین و ارزانترین ماده پروتئینی است که در دسترس جامعه  قرار گرفته است.

تقی زاده با اشاره به اینکه پروتئین مورد نیاز در تخم مرغ ۷۰ درصد در سفیده و ۳۰ درصد در بخش زرده آن قرار دارد، گفت:

به خاطر ارزش پروتئینی و اسید آمینه آن بایستی در جیره غذایی برخی افراد همچون زنان باردار قرار گیرد تا جنین به رشد کامل برسد.

 

وی اضافه کرد: در تخم مرغ از ۲۰ اسید آمینه موجود، ۹ اسید آمینه ضروری ترین ها می باشد،  که این اسید آمینه به طور کامل در تخم مرغ وجود دارد همچنین شیر و تخم مرغ میزان اسید های آمینه و پروتئین های لازم را دارد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز به میزان کلسترول تخم مرغ اشاره کرد و گفت: میزان کلسترول در تخم مرغ هیچ اثر بدی بر روی میزان چربی خون نمی گذارد در حالی که باعث می شود  کنترل کننده کلسترول بد در داخل بدن  باشد و به این دلیل هر انسان سالمی روزانه یک تخم مرغ بایستی مصرف کند.

 

تقی زاده با اعلام اینکه در البرز ۹۲ هزار تن در سال گذشته تولید ات تخم مرغ داشته ایم، گفت: ۳۰ هزار تن آن به مصرف داخل استان می رسد و مابقی آن به استان های مختلف و به ویژه استان های غربی کشور فرستاده می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تارا نیوز مبنی بر اینکه دلایل گرانی تخم مرغ چه بوده است وچه تمهیداتی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ شرایط خاصی در کشور در تمام بخش ها ایجاد شده است در برنامه ریزی تولیدات دامی شرایط بیماری همه گیرکرونا در کشور لحاظ  نشده بود.

وی ادامه داد: متاسفانه از ابتدای فروردین ماه قیمت تخم مرغ در طیف غیر اقتصادی قرار گرفت چراکه مازاد محصول در اوایل سال داشتیم که علت قیمت غیر اقتصادی در آن شد و قیمت مرغ و تخم مرغ ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده عرضه شد.

تقی زاده با بیان اینکه قیمت تمام شده یک محصول در هر تولید صنعتی بر گرفته از هزینه های تولید می باشد، افزود: زمانی که هزینه های تولید افزایش می یابد در قیمت محصول نیز اثر گذار است این در حالی است که اگر قیمت ماده غذایی کاهش می یابد در واقع واحدهای تولیدی بیشتری در حال تولید هستند و فراوانی بالایی دارد.

این مقام مسئول گفت: شرایطی که در سال جاری تجربه می کنیم از جمله  تحریم و تخصیص و تامین ارز در واردات نهاده ها کشور را دچار چالش اساسی هستیم.

وی ادامه داد: از ماه گذشته تخصیص ارز برای نهاده ها از حوزه وزارت صمت خارج شده  و در حوزه وزارت جهاد کشاورزی متولی است قرار گرفته است  از اینرو شرایط بیماری و تحریم باعث شد تا نهاده هایی مثل ذرت و کنجاله سویا دچار چالش شویم.

تقی زاده گفت: واحدهای مرغ تخم گذار استان البرزسالانه به ۲۴۰ هزار تن دانه ذرت نیاز دارند که  ماهیانه ۲۰ هزار تن دانه ذرت نیاز است در حالی که در پرسه زمانی ۶ ماهه اول سال میزان تامین ذرت ۸ هزار تن است.

وی ادامه داد: وقتی واحدهای تولیدی این نهاده را نمی تواند تامین کند از کالای جایگزین استفاده می کند که قابلیت نهاده اصلی را ندارد و انرژی لازم همچون ذرت را تامین نمی کند و میزان تولیدات محصولات کاهش می یابد.

تقی زاده در پایان گفت: در حال حاضر طیف قیمت در بازار ۱۲ هزار تومان از درب مرغداری است و بعد از آن کنترل قیمت در حوزه سازمان صمت است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.