×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تارا نیوز

به گزارش خبرنگار تارا نیوز،حسین فاضلی هریکندی در نشست خبری عصر سه شنبه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، به آمار پرونده‌های ورودی دستگاه قضا در البرز اشاره کرد و گفت: در حوزه عملکردی در مجموع ۸۱۱ هزار و ۳۴۵ پرونده وارد دستگاه قضایی استان از جمله شورای حل اختلاف و دادگستری شده است.

وی در ادامه افزود:ورودی سراسری پرونده (یکتا) ۳۳۴ هزار و ۶۵۳ فقره  بود که در واقع حدود ۶۶۹ هزار و ۳۰۶ نفر از جمعیت استان در سال گذشته به عنوان طرفین  دعوا تشکیل پرونده  قضایی داده‌اند که معادل یک پنجم جمعیت استان است.

فاضلی هریکندی در ادامه به عملکرد قوه قضائیه استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: با ۱۰۵ هزار و ۲۶ فقره پرونده در واقع ۱۵ درصد افزایش ورودی نسب به سال قبل داشته ایم اما در سال ۱۴۰۰ با ۸۱ هزار و ۶۷۷ فقره پرونده‌ ۱۱ درصد افزایش ورودی نسبت به سال ۹۸ و ۴ درصد کاهش نسبت به سال ۹۹ داشته ایم.

این مقام عالی قضائی یکی از ابزارهای مورد استفاده را توسعه روش های حل اختلاف به عنوان جایگزین رسیدگی به پرونده ها برشمرد و گفت: در سال ۹۹ شاهد ۱۶ درصد سازش و در سال ۱۴۰۰ شاهد ۳۵ درصد افزایش سازش در حل اختلافات بودیم، همچنین رقم ابلاغ های الکترونیک از ۱۱ درصد در سال ۹۵ به ۸۹ درصد در سال ۱۴۰۰ می توان اعلام کرد.

*** در زمینه سرقت رتبه ۲۰ کشور هستیم

رئیس کل دادگستری البرز در بخشی دیگر از سخنانش سرقت را جرم اول در استان و کشور برشمرد و گفت: این جرم باعث حس ناامنی اجتماعی برای مردم می‌شود و توجه خاصی به این موضوع داریم چراکه قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت نیز با همین هدف تشکیل شده است.

فاضلی هریکندی در خصوص وضعیت سرقت در استان گفت: شرایط استان به نسبت کشور غیر مطلوب نیست. ماهیانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۹۸ در استان ۸۷ پرونده سرقت وجود داشت که در مقایسه با میانگین کشوری تعداد ۱۲ پرونده بیشتر از متوسط کشوری در زمینه سرقت داشته و دارای رتبه هشتم کشور از حیث بیشترین پرونده سرقت در کشور بوده ایم.

وی در ادامه افزود: در سال ۹۹ میانگین پرونده ورودی سرقت ماهیانه به ۷۸ فقره رسید و حدود ۹ پرونده کمتر از متوسط کشوری بوده همچنین رتبه ما از لحاظ تعدا پرونده سرقت در کشور به ۱۲ رسیده است.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۷۰ پرونده سرقت داشته ایم، ادامه داد: نسبت به متوسط کشوری ۸ پرونده کمتر و رتبه ۱۹ از حیث بیشترین پرونده را داشته ایم که این آمار نشان دهنده این است که با انجام اقدامات مقابله‌ای کاهش میزان پرونده‌های سرقت را در کشور داشته ایم.

وی با اعلام این خبر که در زمینه کشف سرقت در سال ۹۸، رتبه سی‌ام کشور را هستیم، افزود: در سال ۹۹ به رتبه ۲۷ و سال ۱۴۰۰ به رتبه ۲۰ رسیده‌ایم.

***تقدیر رئیس قوه قضائیه از البرز

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق عامه اقدامات متعددی در استان انجام شده ودر سه سال اخیر با یک برنامه ریزی منسجم به بحث صیانت از حقوق عامه وارد شده ایم، گفت: با توجه به مشکلات در حوزه خاک و اراضی ازجمله تغییر کاربری اراضی زراعی، ملی، منابع طبیعی، بستر و حریم رودخانه ها، چاه‌ها و محیط زیست داشته ایم، قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز با حضور دستگاه های متولی ر سال ۹۹ تاسیس و اقدامات خوبی انجام شد که رئیس قوه قضائیه از البرز تقدیر کرد.

وی  با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا ۹۸ در این حوزه ۳ هزار و ۱۹۷ هکتار از تغییر کاربری جلوگیری شده است، افزود: با ایجاد قرارگاه صیانت از بیت المال در سال ۹۹، این میزان به ۳هزار و ۸۷۳ هکتار رسید که افزایش ۲۱ درصدی آزادسازی اراضی نسبت به مجموع ۵ سال گذشته را نشان می‌دهد.

فاضلی هریکندی خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه کشت یار که تغییرات برخط اراضی کشاورزی را نشان می‌دهد میزان جلوگیری و آزادسازی اراضی زراعی به ۹ هزار و ۴۳۵ هکتار رسیده است یعنی ۱۴۴ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه فقط در سال ۱۴۰۰، ۱۰ درصد از اراضی کشاورزی در معرض تغییر کاربری بوده اند که معادل ۱.۶ درصد مساحت استان البرز است. اراضی کشاورزی کرج، ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد و طالقان به ترتیب در معرض تغییر کاربری هستند.

***افزایش دو هزار درصدی  آزادسازی اراضی ملی در البرز

رئیس کل دادگستری استان در مورد آزاد سازی بستر رودخانه‌ها در البرز تصریح کرد: در سال ۹۹، ۱۳ هکتار و در سال۱۴۰۰، ۱۶ هکتار از رودخانه‌های دیگر در ساوجبلاغ، آتشگاه، کرج و طالقان آزادسازی شده است.

وی در ادامه افزود: در مورد رودخانه کرج متعاقب دستور ریاست قوه قضائیه و تاکید به آزادسازی بستر رودخانه‌های کشور با شروع از رودخانه کرج این اقدام را آغاز شده و در ابتدا این آزادسازی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و در راس آن  با تخریب بنای مربوط به قوه قضائیه کلید خورد و ۲۳ ساختمان و ۱۶ دستگاه به طور کامل رفع تصرف شد.

فاضلی هریکندی عنوان کرد: مجموعا حدود ۵ کیلومتر از طول رودخانه کرج و با احتساب دو طرف رودخانه ۱۰ کیلومتر از طول رودخانه، معادل ۹ هکتار از عرصه آزادسازی صورت گرفته و با توجه به مشوق های داده شده اکنون در زمینه اشخاص حقیقی ورود کرده ایم.

وی  در خصوص چاه‌های غیر مجاز در سال ۱۴۰۰ گفت:  ۷۳۱ چاه غیر مجاز با توجه به نشست زمین و کاهش آب‌های زیر زمینی بسته شد که به نسبت سال ۹۹، ۵۴ درصد افزایش پلمب چاه های غیر مجاز را داشته ایم.

فاضلی هریکندی همچنین در زمینه آزادسازی اراضی ملی در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت:، ۳۶ هکتار از اراضی آزاد شدند که ودر سال  ۱۴۰۰ نیز۸۰۳ هکتار آزادسازی اراضی ملی داشته ایم که نشان از افزایش دو هزار درصدی  آزادسازی اراضی ملی در البرز دارد.

***۵۱۷ نفر زندانی در سال گذشته آزاد شدند

وی عنوان کرد: در بحث حمایت از تولید در سال ۱۴۰۰ و امسال اقدامات متعددی در ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان انجام شد که  حدود ۱۳ شهرک و ۷ لکه صنعتی در البرز باید ساماندهی شود.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: جلسه کارگروه حقوقی و قضایی ستاد اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی و به تداوم  حدود ۱۰ هزار شغل در ستاد اقتصاد مقاومتی کمک شده است که  حدود ۸ هزار شغل مشکلاتی داشتند که اگر اقداماتی صورت نمی‌گرفت، متوقف می شدند که مورد حمایت قرار گرفتند و ۱۳۰۰ شغل از طریق احیای دوباره مشاغل و تولیدکنندگانی که دچار توقف تولید بودند، حمایت شدند.

وی در ادامه گفت: در بحث پیشگیری از وقوع جرم اقدامات متعددی در حال اجراست از جمله پیشگیری انتظامی، پیشگیری در حوزه قرارگاه صیانت با استفاده از سامانه سجام، پیشگیری از رشد بافت‌های ناکارآمد شهری، تولید پیام‌های پیشگیرانه، برگزاری کارگاه‌های ملی مهارت های زوجین، حوزه پیشگیری‌های مردمی و… صورت گرفت.

وی افزود: در حوزه زندان‌ها اقدامات متعددی از جمله ۲۷ فقره رضایت در مورد اجرای قصاص گرفته شد. همچنین ۵۱۷ نفر زندانی با اقدامات ستاد دیه استان در سال گذشته آزاد شدند.

*** متولی شناسایی خبرنگاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است

رییس شورای قضایی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر بازداشت یک نفر تحت عنوان خبرنگار در این استان گفت: خبرنگار بودن و یا نبودن مصونیتی برای جرم و یا عدم جرم نیست اما متولی ساماندهی این موضوع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بر همین اساس ما بنا به اعلام رسمی این اداره کل و استعلام از روزنامه ای که کارت خبرنگاری این فرد صادر شده اقدام کردیم و زمانی که رسانه ای هویت فردی را که کارت خبرنگاری به نامش صادر شده را تائید نمی کند ارتباطی با دستگاه قضایی ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع مرتبط با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است و دستگاه قضایی استان و خبرگزاری میزان چیزی از خودشان اعلام نکردند.

*** برخورد با مدیرانی که مرتکب جرم می شوند در الویت است

وی در بخشی دیگری از سخنانش در خصوص مدیران متخلف گفت: پرونده های متعددی در این زمینه در استان رسیدگی شده  که حکم صادر یا در حال اجرا است، علی الخصوص پرونده هایی که در ارتباط با شهرداری های استان است  همچنین برای اعضای شورای شهر حکم هایی صادر شده  و یا در حال اجرا هستند.

فاضلی هریکندی در ادامه گفت: در پرونده موسوم به فلاحتی نظرآباد ۲۵ نفر تحت تعقیب قرار گرفته که اکثریت آنها از مدیران از جمله شهرداران سابق، روسای آموزش و پرورش، ثبت اسناد و املاک و کارکنان این ادارات بودند که در کمتر از یک سال رسیدگی و حکم در این رابطه در حال اجرا است و در همین رابطه بیش از ۴۰ هکتار از اراضی این شهرستان به بیت المال برگشت داده شد.

رییس کل دادگستری استان البرز در پایان گفت: برخورد با مدیرانی که مرتکب جرم می شوند برای ما از اولویت و سیاست های دادگستری است و بر همین اساس پرونده هایی نیز امروز در حال انجام تحقیقات مقدماتی بوده و سعی مان بر این است که از این به بعد بدون ذکر مشخصات دقیق این موارد اطلاع رسانی شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


});